SHARE

La notícia que denunciava la manipulació d’una fotografia de la jugada que precedia el primer gol del Barça contra l’Athletic de Bilbao per part del diari madrileny AS va ser un dels temes més comentats del dia. El diari AS havia esborrat el darrer defensa del Bilbao, per fer més evident la possible posició de fora de joc de Dani Alves. El diari AS va reaccionar ràpidament i va publicar una nota a la seva portada digital explicant que es tractava d’un error i que demanaven disculpes.

Però les manipulacions periodístiques estan a l’ordre del dia i s’ha organitzat un gran reguitzell pels “retocs” del diari AS, però n’hi ha hagut d’altres també molt greus. Anem a repassar-los:

1. El Diario Gol també esborra personatges de les fotos.
El Diario Gol publicava una imatge on es mostrava el millor Barça de la història, la imatge seleccionada era la que es van fer en el seu dia al Camp Nou Laporta, Rosell i tot l’equip, per celebrar els títol de lliga de la temporada anterior.

Curiosament, tal com va descobrir racocatala.cat en primera instància i després també va denunciar el diari ARA, el diari Gol va esborrar Laporta de la foto segurament per la seva coneguda animadversió contra l’expresident Laporta i la reiterada mania que tenen els de Gol de re-escriure la història del Barça criminalitzant Laporta en tot el que és negatiu i ignorant-lo en el positiu.

El pitjor del Diari Gol és que no només no va demanar disculpes, cosa que si va fer AS, sinó que a més a més va voler justificar el seu “poti-poti” amb un cinisme que no fa precisament gala del codi deontològic. El més curiós va ser ahir observar la indignació de Víctor Lozano, col.laborador de Gol, contra la manipulació del diari AS. El dia que Gol va fer la seva on era Víctor Lozano?

2. El diari Marca i la foto de Pandiani

El diari Marca normalment també és un dels principals genis de la manipulació. Durant el 2011 encara no ha fet exercicis molt evidents, com els de l’AS d’ahir, però alguna cosa sí que ha fet. Fixeu-vos en el tractament de la notícia de Pandiani i CR9. Qualsevol declaració de Pandini es mostra amb una imatge de l’uruguaià fent cara de sonat.

Això és gratuït? Gens, es fa per influenciar l’opinió del lector i fer-lo creure d’entrada que Pandiani és una persona agressiva, per desacreditar qualsevol declaració que faci.

3. Telemadrid amb la gran posada en escensa el dimecres passat en la roda de premsa de Guardiola.

Van connectar just en el moment que Guardiola parlava en català per explicar a la seva audiència com de patètic era en Pep per no voler fer ús del castellà en les seves declaracions als mitjans de comunicació.

Donat que Guardiola s’estava dirigint als mitjans catalans en aquell moment, Telemadrid va decidir vetar i acusar l’entrenador blaugrana d’intolerant amb la llengua castellana.

Si ho pensem bé, l’abast d’aquesta manipulació és encara més greu que les anteriors, ja que incentiva l’odi vers la cultura catalana i els catalans, fent creure els telespectadors que som gent poc tolerant.

4. El diari AS i les seves infografies del fora de joc de Dani Alves contra l’Athletic de Bilbao.

Val a dir que a pesar de l’error, el seu director Alfredo Relaño va donar la cara i va admetre l’error en diferents trucades de diferents mitjans de comunicació. Relaño va demanar disculpes i va excusar-se explicant que s’havia produït un error no intencionat.

Almenys Relaño va demanar disculpes, cosa que altres encara no han fet. Una actuació d’aquest calibre afecta directament la credibilitat de la marca del diari, és per això que ahir els redactors i col.laboradors d’AS es multiplicaven per rebaixar el nivell d’indignació de l’audiència.

Els inventors del Villarato van quedar al descobert.

Com classificaríeu les manipulacions descrites de major a menor? Quina és la pitjor? I perquè?

Lectures 1344 vegades per 352 lectors

Comentaris

7 COMMENTS

  1. Teatro !! puro Teatro !! ……….. quina colla de manipuladors!! el pitjor esque tenen barra lliure !! i aqui no pasa rès,

  2. El diari ara no va ser qui va descobrir la manipulació, la vam descobrir al Racó Català, i només cal mirar les hores de publicació per comprovar-ho.

    quan no es opsen fonts, passen coses com aquestes, que els mèrtits se'ls emporten uns altres.

  3. t'oblides de les subtils manipulacions diaries de mundo deportivo, que per mi son mes perilloses ja que al no ser tan escandaloses fan molt mes de mal. Per exemple Rosel sempre surt rient i al costat de bones noticies, i durant la campanya electoral la seva parcialitat va ser escandalosa, nomes calia veure els titulars i les fotos per crear un subtil, peró permanent corrent d'opinió a favor de rosel i contra els altres candidats. Tactiques que s'utilitzan molt en publicitat